Blandteknik

Att teknikbeskriva ett grafiskt blad med ”blandteknik” kan ha flera orsaker:
För att konstnären vill förstärka ett utryck i bilden med två eller flera olika tekniker.
Konstnären väljer olika material för att få ner kostnaden på det grafiska bladet och / eller vill förenkla tryckprocessen.
Där finns ett behov hos konstnären att experimentera och undersöka olika grafiska tekniker i sin egen konstnärliga utveckling.
Ibland vet konstnären inte vad hen skall skriva för teknik på sitt blad eller det blir för långt och då passar blandteknik in alldeles utmärkt.
Att det inte är en upplaga utan ett unikt tryck kan betyda att det är blandteknik – men inte alltid.
Och ibland sammanfaller alla dessa punkter…

Christina Lindeberg: "Dammen I", 13 x 25 cm, upplaga 20 ex, teknik fotopolymer / högtryck

Att teknikbeskriva ett grafiskt blad med ”blandteknik” kan ha flera orsaker: • För att konstnären vill förstärka ett utryck i bilden med två eller flera olika tekniker.• Konstnären väljer olika material för att få ner kostnaden på det grafiska bladet och / eller vill förenkla tryckprocessen.• Där finns ett behov hos konstnären att experimentera och undersöka olika grafiska tekniker i sin egen konstnärliga utveckling. • Ibland vet konstnären inte vad hen skall skriva för teknik på sitt blad eller det blir för långt och då passar blandteknik in alldeles utmärkt.• Att det inte är en upplaga utan ett unikt tryck kan betyda att det är blandteknik – men inte alltid.• Och ibland sammanfaller alla dessa punkter…Christina Lindeberg: "Dammen I", 13 x 25 cm, upplaga 20 ex, teknik fotopolymer / högtryck
Att förstärka uttrycket i bilden

Man kan kombinera många olika djuptryckstekniker såsom kartongtryck och etsning och fotoetsning. De har alla olika specifika uttryck både i linjen och ytan och kan tillsammans skapa ett helt nytt uttryck. Många konstnärer idag använder just de nya fotoetsningsteknikerna fotopolymer och ImagOn (riston) i kombination med etsning för att kunna få in det fotografiska uttrycket i bilden. I ihop med kartongtryck som är mer måleriskt blir kontrasten ännu tydligare.
Att kombinera två helt olika trycktekniker t.ex djuptryck och genomtryck (screentryck) eller plantryck (litografi) och högtryck (trä-och linoleumsnitt) funkar också. Eller så som Christina Lindeberg som har tryckt högtryck på sin fotoetsning (djuptryck), se bild.
Idag när det finns vattenlösliga färger att tillgå till alla tekniker går det alldeles utmärkt att kombinera på olika sätt. Lars Palm har kombinerat kopparstick med serigrafi och skapar en häftig effekt av krafisgt svärta kontra en klatschig färgklick, se bild.

Lars Palm: "Bedtime Story", 24 x 22 cm, upplaga 27 ex, teknik kopparstick / serigrafi
Att förstärka uttrycket i bildenMan kan kombinera många olika djuptryckstekniker såsom kartongtryck och etsning och fotoetsning. De har alla olika specifika uttryck både i linjen och ytan och kan tillsammans skapa ett helt nytt uttryck. Många konstnärer idag använder just de nya fotoetsningsteknikerna fotopolymer och ImagOn (riston) i kombination med etsning för att kunna få in det fotografiska uttrycket i bilden. I ihop med kartongtryck som är mer måleriskt blir kontrasten ännu tydligare. Att kombinera två helt olika trycktekniker t.ex djuptryck och genomtryck (screentryck) eller plantryck (litografi) och högtryck (trä-och linoleumsnitt) funkar också. Eller så som Christina Lindeberg som har tryckt högtryck på sin fotoetsning (djuptryck), se bild.Idag när det finns vattenlösliga färger att tillgå till alla tekniker går det alldeles utmärkt att kombinera på olika sätt. Lars Palm har kombinerat kopparstick med serigrafi och skapar en häftig effekt av krafisgt svärta kontra en klatschig färgklick, se bild.Lars Palm: "Bedtime Story", 24 x 22 cm, upplaga 27 ex, teknik kopparstick / serigrafi
Kombinera olika material för att få ner kostnaden

Kopparplåt är dyrt - idag jättedyrt. Att då bygga upp bilden med t.ex kartongtryck först och sen där teckningen och skärpan skall vara ta som sista plåt en torrnål eller etsning är både ekonomiskt och praktiskt. Kartongtryck är billigt material. Idag finns även plast att använda när man ristar i torrnål som får ner kostnaden rejält.
Att kombinera kartongtryck och etsning har jag gjort ganska mycket. Problemet är att kartongen är lätt att ha sönder och tål inte lika många tryck som plåten. Då kan man stå där med en förstörd kartong mitt i upplagan. För krånglar gör det alltid…

När det krånglade nyligen med fotoetsningen så tog jag istället en litoplåt och belyste, klippte rent runt bilden, färgade in den som litografi och tryckte den som en etsning i koppartryckspressen. Kroppen är en lackad kartongbit som jag valsar en röd färg på. Bilden blev väldigt ren i sitt uttryck då det röda begränsas bara till klänningen. Detta är ett tvåfärgstryck. Se bild av Marie Palmgren.
För mig var detta det enklaste sättet att trycka bilden på och det avgjorde. Uttrycket blev en bonus. Som grafiker tänker jag alltid på kostnaden och att göra det så enkelt och praktiskt som möjligt. Det är en utmaning som jag alltid strävar mot.
Siw Lurås grafik se bild är ett utmärkt exempel på att när konstnären kombinerar två tekniker så ges bilden ett förstärkt uttryck.
Kombinera olika material för att få ner kostnadenKopparplåt är dyrt - idag jättedyrt. Att då bygga upp bilden med t.ex kartongtryck först och sen där teckningen och skärpan skall vara ta som sista plåt en torrnål eller etsning är både ekonomiskt och praktiskt. Kartongtryck är billigt material. Idag finns även plast att använda när man ristar i torrnål som får ner kostnaden rejält.Att kombinera kartongtryck och etsning har jag gjort ganska mycket. Problemet är att kartongen är lätt att ha sönder och tål inte lika många tryck som plåten. Då kan man stå där med en förstörd kartong mitt i upplagan. För krånglar gör det alltid…När det krånglade nyligen med fotoetsningen så tog jag istället en litoplåt och belyste, klippte rent runt bilden, färgade in den som litografi och tryckte den som en etsning i koppartryckspressen. Kroppen är en lackad kartongbit som jag valsar en röd färg på. Bilden blev väldigt ren i sitt uttryck då det röda begränsas bara till klänningen. Detta är ett tvåfärgstryck. Se bild av Marie Palmgren.För mig var detta det enklaste sättet att trycka bilden på och det avgjorde. Uttrycket blev en bonus. Som grafiker tänker jag alltid på kostnaden och att göra det så enkelt och praktiskt som möjligt. Det är en utmaning som jag alltid strävar mot.Siw Lurås grafik se bild är ett utmärkt exempel på att när konstnären kombinerar två tekniker så ges bilden ett förstärkt uttryck.
Behovet av att experimentera och undersöka olika grafiska tekniker

Jag upplever att många grafiker älskar teknik. Man gillar olika tekniska utmaningar i arbetet med bilden men även den trycktekniska. Att då experimentera och undersöka nya tekniker och se vad de kan tillföra ens eget bilduttryck är spännande. Helt plötsligt kan man ha hittat en helt ny favoritteknik!
En grafiker som verkligen har tagit blandtekniken till det yttersta är Anders Norrman se bild. Han blandar fotoetsning och vanligt etsade plåtar, infärgade i olika varianter, kollage, målning på bladet osv. Han återanvänder sina plåtar i nya kombinationer. Varje blad är unikt. För mig är han en målare som råkar använda det grafiska uttrycket.

Anders Norrman: "Little Egypt", 44,5 x 27,5 cm, upplaga 1/1, teknik montage / etsning / blandteknik
Behovet av att experimentera och undersöka olika grafiska teknikerJag upplever att många grafiker älskar teknik. Man gillar olika tekniska utmaningar i arbetet med bilden men även den trycktekniska. Att då experimentera och undersöka nya tekniker och se vad de kan tillföra ens eget bilduttryck är spännande. Helt plötsligt kan man ha hittat en helt ny favoritteknik! En grafiker som verkligen har tagit blandtekniken till det yttersta är Anders Norrman se bild. Han blandar fotoetsning och vanligt etsade plåtar, infärgade i olika varianter, kollage, målning på bladet osv. Han återanvänder sina plåtar i nya kombinationer. Varje blad är unikt. För mig är han en målare som råkar använda det grafiska uttrycket.Anders Norrman: "Little Egypt", 44,5 x 27,5 cm, upplaga 1/1, teknik montage / etsning / blandteknik
Blandteknik är en kombination av flera tekniker

Vet inte konstnären vad hen skall skriva för att beskriva sitt blad så funkar ”blandteknik” alldeles utmärkt. En del grafiker skriver förutom upplaga, namn, titel och årtal sin teknik på bladet och då kan en lång rad bli för mycket och då passar blandteknik bra.
Men där finns en rad olika kombinationer utöver de trycktekniska som också kan passa in under begreppet ”blandteknik”: kollage, monotypi, handkolorering, teckna med penna på bladet, prägling, att sy i sitt blad, bladguld, tryck på kopia, limma på tyg, skära hål i bladet m.m. Ulla Wennberg brukar klippa sönder sina träsnittstryck och skapa en ny bild med hjälp av kollage, se bild.
Det är alltid upp till konstnären att skriva och benämna sitt blad.

Ulla Wennberg: "Tillbaka till naturen?", 49 x 64,5 cm, upplaga 1/1, teknik träsnittskollage

Blandteknik är en kombination av flera teknikerVet inte konstnären vad hen skall skriva för att beskriva sitt blad så funkar ”blandteknik” alldeles utmärkt. En del grafiker skriver förutom upplaga, namn, titel och årtal sin teknik på bladet och då kan en lång rad bli för mycket och då passar blandteknik bra.Men där finns en rad olika kombinationer utöver de trycktekniska som också kan passa in under begreppet ”blandteknik”: kollage, monotypi, handkolorering, teckna med penna på bladet, prägling, att sy i sitt blad, bladguld, tryck på kopia, limma på tyg, skära hål i bladet m.m. Ulla Wennberg brukar klippa sönder sina träsnittstryck och skapa en ny bild med hjälp av kollage, se bild.Det är alltid upp till konstnären att skriva och benämna sitt blad.Ulla Wennberg: "Tillbaka till naturen?", 49 x 64,5 cm, upplaga 1/1, teknik träsnittskollage
Upplaga eller inte

Om man ser att det står ”blandteknik” på ett blad kan det ibland betyda att man inte kan trycka fler än ett ex. Då står det oftast 1/1. Att kombinationen av alla tekniker har gjort det helt omöjligt att trycka en upplaga. Eller är konstnären helt enkelt inte intresserad av upplagetryckning. Det grafiska bladet blir mer som en målning.
Några grafiker gör tillägg med broderi, måleri, bladguld m.m. och det är då svårt att få bladen att bli lika. Att då välja blandteknik och 1/1 är ärligast mot kunden.
Men självklart finns det undantag. Det går alldeles utmärkt att trycka upplagor i tekniken ”blandteknik”. Mycket handlar om planering och vad man vill ha för uttryck.

Att som nyfiken betraktare och eventuell kund kan det ibland bli förvirrande med alla tekniker. Vi som är grafiker älskar att kolla nära på bladet och försöka lista ut hur det är uppbyggt. Att då skriva ”blandteknik” kan bli både frustrerande för betraktaren men också rätt lugnande. Bilden är i fokus – inte tekniken.

Marie Palmgren, grafiker
Mölndal dec 2015
kontakt.mariepalmgren@gmail.com
www.mariepalmgren.com

Josefin Skön: "Nära", ca 20 x 20 cm, upplaga ?, torrnål, måleri, bladguld

Upplaga eller inteOm man ser att det står ”blandteknik” på ett blad kan det ibland betyda att man inte kan trycka fler än ett ex. Då står det oftast 1/1. Att kombinationen av alla tekniker har gjort det helt omöjligt att trycka en upplaga. Eller är konstnären helt enkelt inte intresserad av upplagetryckning. Det grafiska bladet blir mer som en målning.Några grafiker gör tillägg med broderi, måleri, bladguld m.m. och det är då svårt att få bladen att bli lika. Att då välja blandteknik och 1/1 är ärligast mot kunden.Men självklart finns det undantag. Det går alldeles utmärkt att trycka upplagor i tekniken ”blandteknik”. Mycket handlar om planering och vad man vill ha för uttryck.Att som nyfiken betraktare och eventuell kund kan det ibland bli förvirrande med alla tekniker. Vi som är grafiker älskar att kolla nära på bladet och försöka lista ut hur det är uppbyggt. Att då skriva ”blandteknik” kan bli både frustrerande för betraktaren men också rätt lugnande. Bilden är i fokus – inte tekniken.Marie Palmgren, grafikerMölndal dec 2015kontakt.mariepalmgren@gmail.comwww.mariepalmgren.comJosefin Skön: "Nära", ca 20 x 20 cm, upplaga ?, torrnål, måleri, bladguld